måndag 12 mars 2012

Det blir operation

Var till min öronläkare Smeeds idag och fick reda på att det blir en cholesteatom operation av mitt högra öra. Samma operation gjordes –97 och 10 % kan få tillbaka eländet och jag tillhörde den skaran.
Operationen kommer att förbättra min hörsel och min balans kommer antagligen oxå att förbättras. Men efter operationen kommer min balans vara rejält nedsatt och likaså hörseln. Men det blir ju bättre, efter ett tag.

Huvudsaken är att få bort cystan som växer och förstör inne i mitt öra, får man inte bort allt så kommer det att fortsätta att “äta” upp och förstöra ytterligare.

Märkligt, jag hade rätt ang min diagnos och ännu märkligare är att Tomanovic på KS i Solna, sa att jag inte hade något cholesteatom, enl Smeeds kunde han se det med blotta ögat.
Tomanovic skickade mej på röntgen och enl hennes svar som jag fick hemskickat, fanns det inga som helst förändringar i mitt öra, bara rester sen förra operationen. Det enda som kunde få min balans bättre enl henne, var balansövningar. Det enda som fanns var ett bifynd, en liten knöl i halsen som det ska tas prover på.

Jävla tur att jag hade ett bifynd, annars hade väl cholesteatomet fortsatt att orsaka mer skada. Det här cholesteatomet som jag har, har jag nog haft i ett par år, fick jag till svar av Smeeds. Så nog borde Tomanovic ha sett det när jag var hos henne. Det tar ett tag innan man själv märker av att man har en pärlcysta i örat, när man börjar på att ramla och tappa balansen här och där, då har det liksom gått lite förlångt.

Så inom en månad är jag opererad, operationen tar ca 5 timmar och örat kommer att återuppbyggas helt och hållet för den här pärlcystan har växt och förstört allt i innerörat. Förr kallade man det här för benröta, men det låter så jäkla eländigt, så jag håller mej till att säga “pärlcysta”, det låter liksom lite gulligare, hihihihihihihi!!!

Ansiktsnerven går tvärsigenom örat, så ibland kan det bli en reaktion av nedsatt funktion efter en operation, men att det blir bestående är minimal.

Jag har ju gått igenom den här operationen förut och jag vet hur man känner sej efteråt, man är inte uppe och springer precis, vid förra op tog det lång tid innan jag fick tillbaka balansen och hörseln.
Fast att operationen tar så lång tid får man åka hem nästa dag. Förra gången jag opererades låg jag inne i nästan tre veckor. Tur att man slipper det, den här gången, men allt är ju “löpande band principen”.

Ha en bra dag alla glada och även ni som hänger läpp

1 kommentar:

Ingela´s blogg sa...

Oj nu har du en match framför dig. Tur att det blev upptäckt till slut. Kra