tisdag 21 februari 2012

The stoning

Jag har sett filmen “The Stoning of Soroya M”.

En verklighets baserad film om en man och en kvinna och mannen vill skilja sej för att gifta om sej med en 14-årig flicka. Mannen har inte råd att ha två kvinnor så han startar en komplott mot sin hustru, där han anklagar henne för otrohet.

Hon döms att stenas till döds.

Hur omvärlden får reda på detta sker genom att en fransk-persisk journalist är på genomresa genom Iran. Han får motorstopp och får hjälp med att ta sej till en by i närheten och där får han hjälp med att laga bilen.

En kvinna börjar att prata med honom och berättar för honom vad som hände hennes syskonbarn dagen innan. Allt spelas in på bandspelare. Med nöd och näppe tar sej mannen därifrån med det inspelade bandet.

Det här är den vidrigaste film jag någonsin sett och det värsta är att det här är sant, att det fortfarande händer runt omkring i muslimska länder. Jag kan inte förstå, att kan förekomma.

I filmen får man se hur pojkarna i byn går och samlar stenar.

Den första att kasta stenen är hennes egen far och till sist hennes egna söner.

Vi lever på 2000 talet och än i dag detta vidriga sker.¨

Hedersmord, hedersrelaterat våld, tvångsgifte och könsstympning, allt detta finns bara i den muslimska världen.  I deras värld finns inte ordet våldtäkt ens en gång för kvinnor ska ställa upp när som helst.

Inte undra på att synsättet på kvinnor aldrig går att suddas ut, sönerna ser hur deras fäder behandlar deras mammor och så kommer sönerna att i sin tur behandla sina fruar.

Just nu när jag skriver detta, händer detta någonstans på vår jord:

Tvångsgifte, hedersmord, könsstympning och stening.

Så långt som jag kan minnas har DET ALDRIG VARIT FRED I MUSLIMSKA LÄNDER.

 

 

2 kommentarer:

Kathrin sa...

Det verkar som en bra film. Jag har lite svårt att se sådana här filmer men ska ta mod till mig och titta på den. Vet att Bosse skulle gilla den då den är verklighets baserad. Vi får vara glada att vi inte är födda i muslimska världen.

Ha en bra dag.

Kramiz

Karpstryparn sa...

Filmen är helt klart saklig och verklighetsbaserad, för som du säger: Sånt här är ju lagligt i muslimska länder.

Svar om föräldrarna: Japp, jag anser att du har rätt.