måndag 6 februari 2012

Gomorron

Läser artikeln som handlar om spelmissbruk.

När regeringen för ett par år sedan beställde en utredning som skulle ge en samlad översyn över den svenska missbruks- och beroendevården, togs spel inte upp över huvud taget.

– Missbruk enligt regeringen är alltså alkohol, droger, tabletter och dopning. Bara där visar man var ambitionen ligger när vi pratar spelfrågor, säger Mattias Ekenberg.

Varför inte regeringen tar spelmissbruk på riktigt allvar, tror jag beror på att här finns det oxå en miljard industri för Svenska Spel. Lite av intäkterna går till välgörande ändamål, så då har de ryggen fria.

Med den omsättning som Svenska Spel gör så är 28 miljoner en droppe i havet. (som avser hjälp till spelmissbrukare)

Hur jävla lätt är det för spelmissbrukare egentligen, när det är reklam ang spel överallt i Media.

Oftast är Las Vegas maskiner uppsatta i förorterna där det är hög arbetslöshet. För ett par år sedan var det sagt som så, att maskiner inte fick vara huvudattraktionen på t ex en krog, utan intäkterna från mat och dryck skulle vara nummer ett, men det efterlevs nog inte. Många restauranger i förorterna livnär sej oxå på spel, men Svenska Spel är de verkliga vinnarna.

Det är verkligen sorgligt!! Om jag hade en restaurang och mina vänner kom dit och spelade och förlorade allt de fått i lön på en och samma dag. Det skulle göra ont i mej, jag skulle få ångest för samtidigt så tjänar jag oxå pengar på deras missbruk. Jag undrar hur Restaurangägare känner sej, när någon de känner spelar bort allt de fått i lön. Många familjer som blir drabbade och kanske utblottade helt.

Minns en episod från Rinkeby krogen, det var Ramadan och det var många muslimer som var där och spelade. Mitt i allt spel vart det tid för att tillbedja Allah. En kille som spelade, gick från maskinen som han hade pengar i och sprang till lokalen för be och bad den som spelade bredvid, att hålla hans maskin. Kom sen tillbaka och fortsatte att spela.

Jag trodde inte att sanna muslimer, varken rökte/drack eller spelade, det är väl haram???

Komiskt och sorgligt, på samma gång.

De som inte stoppar en krona på ett spel, det är de som är vinnare.

1 kommentar:

Kadri sa...

Det med missbruk över huvud taget är hemskt tycker jag. Så många som kastar bort sitt liv på det. Vi har ju bara ett liv.
Sen är det ju så att varför ska de bita i det hand som föder en ? Svenska spel ger storvinster så varför ska de få folk o spela mindre ? De är ju inte dummare än så.
Jag själv har aldrig spelat i en spelautomat . Däremot någon trisslott blir det då o då. Jag vinner aldrig, men samtidigt kan jag inte låta bli o köpa en i månaden. Bara för att kanske någon gång så blir det storvinst..
sv. Om jag nu är helt ärlig så är jag sån person som inte kan bara inte göra något. Jag måste alltid hålla på med något och helst två saker samtidigt. Så när jag tittar på TV så bloggar jag och det är mitt fritid. Eller då syr eller pysslar jag samtidigt. Bara sitta o inget göra kan jag inte. Men det som gäler möbler så är det ju både mitt hobby o jobb.