onsdag 25 januari 2012

Håller med och jag

övertygad om att det är många barn som blir förbisedda av sina föräldrar pga mobil telefon och internet.

Jag har sett många föräldrar som snattrar i sina mobiler och barn som försöker att fånga sina föräldrars uppmärksamhet.

Jag har gett min dotter det rådet, att stänga av mobilen när hon hämtar barnen från fritids och dagis och att ha den avstängd tills barnen har somnat på kvällen. Det rör sej bara om fem timmars paus, det kan väl inte vara förmycket begärt.

För inte är det något viktigt som det rings om, utan oftast några väninnor som bara har nåt löst prat att prata om.

Jag tillhör de som kan gå ut utan att ta med mej mobilen. Ibland kan jag rent utav glömma bort att ladda den. Men det är klart att det är skillnad jag har inget arbete och ingen chef som behöver nå för mej för ditten och datten-

 

Men nog kan jag säga att det okynnespratas i mobiler. I allafall när man råkar höra samtal, så är det många samtal som inte ens behövts, det är nog till 80 % mest skitprat.

Istället för dessa onödiga skitprat, kunde man istället ha umgåtts med sitt barn och varit lite närvarande i deras vardag.

2 kommentarer:

Kathrin sa...

Ja, dessa mobiler har tagit över mångas liv. När man inte ens kan gå på skithuset utan mobil får man nog ta sig en funderare på om det är så att mobilen tagit över ens liv.

Det är en väldigt lång kötid till ryggkliniken och till dess jag får en tid så går jag hos gymnasten. Enligt läkaren är det som du säger att dom inte opererar i första taget. Får mer information på måndag då jag ska till läkaren. Men jag tror att om jag bara kommer igång med gymnast och övningar så blir det bättre. Är sjukskriven nu så jag kommer ha gått om tid att träna. Får passa på när smärtan inte är som värst. Ska be läkaren skriva ut starkare värktabletter så kan jag träna mycket mer. Nu har jag ju fått svart på vitt vad det är för fel och det känns så himmlans skönt.

Ha det så bra.

Kramizar

Pia.L. sa...

Ja Anki, så rätt du har ang allt detta mobiltjattrande. Som busspendlare får jag ta del av många samtal, vilket jag vill eller inte, och dom flesta börjar typ: 'vad gör du?' 'sitter på bussen' ...och sen följer en lång tirad med massa örj som, såvitt jag anser det, är helt meningslöst. Dessutom tycker jag att det är störande, då jag alltsomoftast försöker läsa nå'n god bok under resans gång.