måndag 16 januari 2012

Gomorron

Här har det kommit ner lite snö under natten, men kylan lyser med sin frånvaro. Det var minus 3,4 grader, inte alls mycket.

Egentligen borde snön oxå lysa med sin frånvaro, blev det inget under Jul kan fortsätta vara barbacke.

Läste att en svensk var terroristmisstänkt i Thailand. När jag läste vidare var han svensk-libanes och att han har bott sedan tio år tillbaka i Libanon.Då tycker jag inte att man är svensk.

Svensk är man när man är bosatt i Sverige. Oavsett om jag flyttade till Afrika eller Amerika och är bosatt där i femton år, kan jag aldrig kallas för “Afrikanskan” eller “Amerikanskan”. Eller om jag flyttar till Norge och arbetar, inte säger folk när de pratar om mej “Norskan”.

Svensk är man om man är född här i landet oavsett, nationalitet. Det finns de som inte ens behärskar det svenska språket som har fått svenskt pass och kallar sej “svenskar”. Det rimmar illa, tycker jag……………………….. 

Inga kommentarer: