tisdag 3 januari 2012

”2012 ska bli en nystart för romer i Sverige”

Läste artikeln om “Nystarten för romer i Sverige”, och egentligen vet jag inte vad jag ska säga om detta.

Såg ett TV program om romer i Rumänien och de lever ett bedrövligt liv. Mycket fattigdom och misär. Mitt i denna misären visade man en familj som hade bott i London i närmare 10 år och sparat pengar. När de kom tillbaka till Rumänien byggde de ett fint hus och hade det gott ställt, bra mycket bättre än deras grannar.

Jag tror att alla har vi förutsättningar att bli något. I allafall de som bor och lever här i Sverige, de romerna har bra förutsättningar, med utbildning osv.

Under programmets gång visade man en ung romskt tjej som läste på Södertörn i Flelmingsberg.  Hon kom från en utbildad familj vad jag kunde förstå och hon ville verkligen något med sitt liv. Hon gick klädd som vilken tonåring som helst.

Jag är övertygad om att hennes föräldrar aldrig skulle acceptera att hon gifte sej men en, som inte var utbildad, eller var utan arbete oavsett om han var romer eller av annan nationalitet.

Jag tror att det blir mer och mer romer som tänker på utbildning och att få ett bra jobb. Men inte är det de som bor i Ungern eller Rumänien. Svårare är det med det kringresande folket, där hela familjer är analfabeter. Jag tror mer på att de som lever i länder t ex som Sverige , där det finns tillgång till utbildning, skolor, studiemedel osv, som verkligen har en chans till en bättre tillvaro.

Vad jag vill ha sagt är att här i Sverige har alla möjligheter oavsett vilken ras eller nationalitet man tillhör.

Här i Sverige finns skolor och utbildningar uppdukat som en buffe´, men många  ids inte ens att bry sej. Detta gäller alla som är bosatta i Sverige. Inte bara romer om en del nu  tror att jag syftar på dom.

Migrationsminister Tobias Billström uttalade sig under sommaren 2010 om att den som saknade ”rimlig försörjning” borde kunna utvisas ur Sverige. Han menade också att Sverige måste göra undantag från ”den fria rörligheten inom EU” för just romer.
Hur rimmar detta med de mänskliga rättigheterna som alla stater i Europa värnar?

De flesta som kommer hit, alla som kommer hit, rättare sagt, saknar “rimlig försörjning”, men inte kan man göra undantag för vissa. Alla blir försörjda när sätter ned foten här i landet.

Alla kringresande med fioler under armen osv, blir utnyttjade av sina landsmän som redan bor här.  De skor sej på dessa stackars fattiga människor som går och tigger dagarna i ända, för att deras landsmän ska  kunna lägga pengarna på hög och sen åka tillbaks till sina hemländer och visa hur rika de är.

FY FAN för dessa människor, som skor sej på de som har det sämre ställt.

Tänk att gå och tigga en hel dag för att kanske ge bort allt det de tjänar, för att ha någonstans att sova.

1 kommentar:

Gerd ♥ sa...

Finns mycket ruffel och båg lite varstans...
Jag tycker inte man ska gå till dukat bord utan att göra rätt för sig.
Kraaaam!