tisdag 8 november 2011

Väninnorna och jag

Åsa Moberg har kommit ut med en bok som handlar om “väninneskap”, ett ord som inte finns.

Jag håller med i mycket av det hon säger, att “bra vän kan man vara med många, men äkta väninnor växer inte på träd”. Jag är en person som ALDRIG, har haft en “äkta väninna” till vän! Faktiskt är det inget som jag har saknat.

Jag har aldrig trott på det fenomenet, en bra vän, räcker gott för mej. Jag har heller aldrig haft det behovet att ha en “äkta väninna” till vän.

Boken handlar om konsten att vara väninna och väninneskapet uppstår och hur den i bland rinner ut i sanden och vad som händer när avundsjukan kommer in i bilden. Oftast när det gäller kvinnor kommer avundsjukan med i bilden, märkligt, eller hur??

Jag tror inte heller att det är någon skillnad mellan män och deras vänskap, det förekommer avundsjuka där oxå. Jag brukar vara en observer, många gånger när jag åker kommunalt, kan jag sitta och lyssna på folk som sitter och pratar och lika ofta som jag hör kvinnor sitta och prata “skit”, lika mycket “skitprat” håller män med på.

De är inte ett dugg bättre än kvinnorna.

Nu förtiden är män mera lik kvinnor, eller mera jämställda kvinnan, än de var för ca 25 år sedan. Vad beror det på, ja det behöver man ju inte ens fundera över. Män är mer fåfänga än förr, titta bara, de tänker mer på sitt utseende och inget illa med det.

Ansiktskrämer, SPA, mer modemedvetna och utseendemedvetna,  de vistas i de här miljöerna som är gjorda för skvaller och skitprat!

Jag menar att allt som kvinnor gör, gör män idag

Nu kom jag ifrån det jag skulle skriv om, det här med vän eller äkta vän. Jag vill hellre ha en vän ( som jag kan prata med då och då) än en äkta vän, en äkta vän ställer för höga krav och ensamrätt och det passar i allafall inte mej!

Ha en bra dag alla glada och även ni som hänger läpp!

2 kommentarer:

Mia systeryster sa...

Är äkta vänner såna som ställer krav på en? Då harhar inga äkta vänner"skratt"(Jag förstår vad du menar)Är bara inne och snokar runt lite;)
Kram

http://hannafialotta.blogg.se sa...

Intressant läsning!