onsdag 23 november 2011

Bokstäver

Per Moberg = ADHD.

Han själv säger:

“–  Jag var ett väldigt livligt barn, jag hade enorma koncentrationssvårigheter, svårt att ta in information. Jag fick gå i hjälpklass i en annan barack med de andra dumskallarna, så var det ju faktiskt, det kommer tillbaka till mig nu. Men vem gick det bäst för i klassen? Jo mig. Jag har svingat mig upp i världen, fått vistas i de finare salongerna, träffat rätt intressanta människor och tjänat en liten slant. Det var inte självklart i den medel- och arbetarklass som jag kommer i från.”

 

Bokstavsbarn, de som har ADHD, är enormt kreativa. Han skriver själv att det var han som det gick bra för här i livet, att han har svingat sej upp i världen och fått vistas i de finare salongerna. Antingen går det käpprakt åt helvete eller så lyckas du här i livet.

Allt beror på hur man själv utvecklar sin kreavitet och tacklar hur man är. Oftast är det svårare för de barnen som har koncentrationssvårigheter som kommer från en medel klass.

Hans fru säger att han inte vet vart gränserna går, att allt han gör, gör han så mycket av. Det är något som kännetecknar ADHD, allt går i 180 km/h.

Jag säger inte att Moberg har ADHD, men det lutar nog åt ett bokstavs fel.

Hur som helst har man aldrig långtråkigt när ADHD är inblandat i vardagen, ingen dag är sej lik och man vet aldrig vad som ska inträffa. Alltid är det något på gång.

Jag vet för hela min familj har bokstavssjukan, mer eller mindre.

1 kommentar:

Ulrika sa...

Jag läste också artikeln om Per och tänkte samma som du, han måste ju ha ADHD. Sen såg jag att du bloggat om det, och då var jag tvungen att titta in och säga hej. Vi håller just på att utreda min 13-åriga dotter som jag är hundra säker på har ADHD och det har jag känt på mig i massor med år, men ingen har trott mig eftersom hon är såå kreativ och såå allmänbildad. Men de ser inte kaoset i vår familj och hur sur, grinig, fladdrig och rastlös hon är hemma.
Hoppas verkligen att jag ska få hjälp med att hantera henne, och att hon ska få lugn och ro i kroppen, och att skolan ska börja funka.
Lägger dig som bokmärke!