tisdag 11 oktober 2011

Riskgruppen

Jag tillhör fortfarande riskgruppen, så idag var jag och tog en influensa/pnemukock injektion. Fast sambon har fått en ny lever så har han fortfarande dåligt immunförsvar och kanske ännu mera nu, med den behandlingen han genomgår.

Jag ringde Carema Vårdcentral och pratade med dom ang, influensa vaccin för anhörig till en som tillhör riskgruppen. Berättade att jag tidigare fått vaccin gratis pga av att sambon tillhör riskgruppen, de stod sej frågande till detta.

På nätet finns att läsa detta:

Följande riskgrupper rekommenderas vaccination mot säsongsinfluensan:

  • Över 65 år
  • Kronisk hjärt- och/eller lungsjukdom
  • Instabil diabetes mellitus
  • Gravt nedsatt infektionsförsvar (av sjukdom eller medicinering)
  • Kroniska sjukdomar som medför ökad risk för allvarligt förlopp såsom kronisk lever- eller njursvikt
  • Astma (för barn- och ungdom gäller svår astma med funktionsnedsättning)
  • Extrem fetma eller neuromuskulära sjukdomar som påverkar andningen
  • Barn med flerfunktionshinder
  • Friska gravida som inte har vaccinerats (med Pandemrix) mot, eller
    insjuknat i svininfluensan, A(H1N1)
  • Anhöriga eller andra som vårdar personer med kraftigt nedsatt infektionsförsvar

 

Kostnad

  • Om du tillhör en riskgrupp eller är 65 år eller äldre får vaccinet gratis.
  • Om du inte tillhör en riskgrupp får du vaccinera dig till ett självkostnadspris av 240 kr

 

Jag sa till på skarpen att får jag inte vaccinet, vill jag inte längre vara listad på VC i Rågsved.  Jag har all rätt att få den gratis och har tididgar fått det både före och efter sambons transplantation.

Så varför skulle det vara annorlunda nu??

Jag vet att många väljer att inte ta den, pga av mycket skriverier. Men jag har gjort mitt val och känner att det var ett bra val.

 

Ha en bra dag alla glada och även ni som hänger läpp!!

 

 

4 kommentarer:

Kathrin sa...

Självklart ska du slippa betala. Det står ju klart och tydligt vilka som kan räknas tillhöra en riskgrupp. Carema är det inte dom som har fått så många anmälningar på sig? Och så farligt kan det inte vara att ta vaccinet. Tror att det skyddar fler än det är som får biverkningar. Det där lät lite konstigt när jag läste det men du förstår nog vad jag menar,hahaha.
Ha det bara bäst!

Kramizar

Mia systeryster sa...

Fick du den gratis? Självklart så tillhör du en av dom som borde få det!!
Kram finaste

HosPetra sa...

Hoppas verkligen att du fick den gratis!

Kram

Lisbeth sa...

Jag har inget val, måste ta den för att kunna jobba. Så är det. Och jag har aldrig hört folk gnälla om vaccinationer när det gäller utlandsresor.....undrar o de är lika intresserade att få reda på vad alla de sprutorna innehåller? =) som de gladeligen låter sjukvårdspersonalen skjuta prick , på dem med. Det finns konserveringsmedel i de vaccinationsdoserna också,givetvis. Kram!