söndag 9 oktober 2011

Gomorron

Sitter och läser DN och hittar artikeln “Läkemedel mot missbruk tar över den illegala marknaden”.

Narkotika klassade läkemedel är inte rätt väg att gå för att hjälpa missbrukare?! Subutex och Methadon har hjälpt massor av många fd narkomaner till ett värdigt liv.

 

Polisen säger att 70 % av de tabletter som säljs på Plattan i Sthlm, är utskrivna recept av svenska läkare och tänk det tror jag oxå. De fd narkomaner som har fått substitionsbehandlingar, är nog rädda om de doser som de har fått.

Jag tror så här, att inte går en människa som aldrig använt narkotika, runt i våra storstäder och letar efter Subutex?? Inte heller tror jag att en läkare som arbetar med narkomaner, sitter och skriver ut recept i onödan på detta läkemedel.

För att slippa detta orosmoment, varför inte göra så, att läkemedlet får endast skrivas ut av läkare inom narkomanvården. På det sättet måste det vara hur enkelt som helst att se att det skrivs ut till patienter som tillhör narkomanvården och är i behov av läkemedlet.

En gynekolog borde inte få skriva ut hostmedicin och en psykiatiker borde inte få skriva ut p-piller??

Hur som helst behövs substitutions läkemedlen, det var det jag ville säga.

 

3 kommentarer:

Kathrin sa...

Go middag!
Det finns alldeles för många läkare som kommmit på att det är ett lätt sätt att tjäna en massa extra pengar. För dom tar reält betalt av sina kunder. Och håller med dig om att läkarna bara ska få skriva ut medicin inom sitt område.

Kramizar

Sanna H sa...

OT: Jag känner mig jättegnällig n; men borde du inte överväga att plugga lite grammaik innan du skriver mer blogginlägg?
Det är skrämmande hur dåligt många svenskar uttrycker sig i skrift. Man behöver inte vara perfektionist, men GRUNDLÄGGANDE språkkunskaper som användande av skiljetecken och särskrivning borde alla klara av. Dyslexi är en annan sak, men det förefaller inte vara ditt problem.
I all välmening! Du behöver inte publicera mitt inlägg om du tycker att dte är elakt eller onödigt.

Ang inlägget så tror jag att du har vissa poänger, men håller med Kathrin.

Ha en bra vecka.

Livsnjuterska sa...

Till Sanna H, som är anonym. Bra att du håller med Kathrin, för det är ju precis det jag skriver i mitt än lägg, att läkarna bara ska få skriva ut medicin inom sitt område.

Jag är inte ett dugg sur över utan glad över att vi har en som läser bloggen och kan lära mej ang grammatik. Ska kika lite på användnadet av skiljetecken och särskrivning.

Men det som är huvudsaken är att de som är mina bloggvänner förstår var jag menar när jag skriver.

Ha en trevlig kväll, schoolteacher.