måndag 24 oktober 2011

Go Morron

Har haft min söta Ramona här från lördag till söndag. Kors i taket, flickan sov här utan varken mamma eller storebror.

Vi hade jättetrevligt tillsammans, jag fullkomligt ÄLSKAR att ha mina barnbarn hos mej.

018

På söndag var det dags för hemfärd, så vi tog bussen från Rågsveds centrum till Huddinge. Hur som helst där vid busshållplatsen var det fullt med folk som skulle med bussen.

En mamma stod där med sin dotter, flickan kunde säkerligen vara 7 år. Flickan börjar på att fingra och knäppa på alla knappar som fanns på biljettautomaten.

Mamman säger till dotter: “Akta dej så inte Polisen kommer och tar dej”!! Va, fan tänkte jag “Polisen kommer och tar dej”, vad är det människan säger!

Istället för att säga, “Det här är en biljettautomat och via den kan de som ska åka med bussen, köpa sina biljetter. Om du håller på och knäpper på alla knappar, så kanske den går sönder och då kan man inte köpa biljetter och har man ingen biljett, får man inte heller åka med bussen”

Så med den här meningen “Akta dej så inte Polisen kommer och tar dej” ska barnet förstå VARFÖR man inte ska KNÄPPA OCH FINGRA på BILJETTAUTOMATEN.

Hade det bara varit jag/kvinnan och barnet vid busshållplatsen, hade jag säkerligen kläckt ur mej att “POLISEN KOMMER INTE OCH TAR BARN”.

Men nu var det en hel hög med människor där och man vet inte hur en del reagerar, så jag var tyst.

Det är många gånger man hör hur föräldrar, förmanar sina barn, med en massa dumheter, istället för att förklara för barn varför man inte ska göra si och så och vad  som kan hända om man gör si och så!

Inte undra på att en del barn är alldeles förvirrade.

1 kommentar:

HosPetra sa...

Det finns väl bättre sätt att få branen att inte pilla på allt...Det var en dum förklaring.

Kram