torsdag 20 oktober 2011

Coacher inom olika områden

Jag har tidigare bloggat om fenomenet “Coach” och visst finns det seriösa coacher, men övervägande delen tror jag är oseriösa.

Hittade en artikel om en arbetslös kvinna som blev jobbcoachad, LÄS HÄR

Kvinnan säger i artikeln:

Hon skulle önska att det gick att rensa upp bland dem som kallar sig coacher. Att det fanns möjlighet att ifrågasätta utbildningar som varar över en Ålandskryssning. Katarina menar att de oseriösa coacherna hotar människors hälsa.

– Meningen är att coacher ska avbryta om någon verkar må dåligt psykiskt, och hänvisa till psykolog. Fast jag tvivlar starkt på att en coach kan avgöra om någon är självmordsbenägen, deprimerad eller manodepressiv.

Katarina har själv en vän som ville ta sitt liv efter att ha ifrågasatt en coach och fått till svar: ”Du är så negativ, du förstör för hela gruppen.”

– Egentligen är väl inte coacher ute efter att lura någon. De tror verkligen att de gör gott. Men många har en försäljarmentalitet och påfallande ofta har de en bakgrund som säljare.

Jag håller med till 110 procent.

Vidare säger kvinnan, att hon tror att jobbcoaching kan fungera om man kan städa bort RÖTÄGGEN!!

DET HÄR INLÄGGET, skrev jag för ett bra tag sedan, närmare bestämt den 23 december 2009.

Ha en bra dag alla glada individer och även ni som hänger läpp

1 kommentar:

Lisbeth sa...

Ja man får krypa till korset ibland =) Vi kanske skulle bli coacher? Eller konsulter...till det behövs inte ens någon utbildning, men medge att det klingar fint..hahaha. Kram på er!