fredag 2 september 2011

5 augusti

Idag har jag legat som en strandad val på stranden. Men jag var nog mera i vattnet än på land. Vattentemperturen var 31 grader.

På ön finns en liten, liten affär där man kan köpa det nödvändigaste. Ägaren av affären är en urtrevlig, näll, smiling man. Jaja tog ofta en lov dit för att prata, medans jag låg på stranden.

Hans fru "Madan Tan" lika trevlig som hennes man, bjöd i dag på purfärsk cocosdrink.






Färskare än så här kan det nog inte bli. Försökte att ta kort när killen på bilden, stamklättrade för att hugga ner Cocosnötterna, men han var så jäklans snabb, att jag inte han med.

Inte nog att jag drack upp cocos saften, köttet inuti skrapade jag ur med sked och mumsade i mej, så himlans gott.

När hon hörde att vi inte tyckte om maten som serverades, gick hon raka vägen till en restaurang som låg granne med deras affär, sen vinkade hon till sej Jaja och vips hade vi mat serverat på ett bord. Betala var det ingen ide att göra, för hon avfärdade det med det bestämdaste.

Vi förstod att "Madam Tan" hade någon form av en chefsroll. När vi frågade henne om så var fallet, svarade hon: "Im keeping low profile la".

 La, lades till i nästan varje mening.

Kvällen innan hade jag missat ett trappsteg och drasat ner på rumpan och där rumpan hamnade fanns en sten, så svanskotan fick sej en jäkla smäll. Madam Tan gav mej en salva, liknande "Tigerbalsam", en så hjälpsam och underbar kvinna. Hon gav mej kuddar att sitta på och var så mån om att allt skulle vara till belåtenhet.

(Snart en månad sedan och svanskotan är inte ok, gör fortfarande ont när jag sitter)

Jag kommer definitivt att hålla kontat med denna underbara kvinna, via email.



2 kommentarer:

Gerd ♥ sa...

Oh, hej!
Jag har väntat på din reseskildring och nu fick jag fatt på den!
Vad spännande!
Så underbart ni verkar ha haft det...
Kramar!

Ingela´s blogg sa...

Ja det är bra att säga som det är när det gäller maten. Så kul att hon hade tumme med dem. Svanskotan är inte att leka med det tar tid det, en som vet.