onsdag 20 juli 2011

???????

Det kan vara möjligt.

Inte för att jag förespråkar droger, men efter att ha läst den här artikeln kom jag plötsligt ihåg något som jag läste förlänge sen.

Hjärnan är så komplicerad och hjärnan vi utnyttjar inte hela hjärnans kapacitet. Kommer inte ihåg hur många procent vi använder av hjärnan, men hur som helst var det någon, vem vet jag inte, men vid just LSD användande kommer man åt andra delar i hjärnan som man normalt inte använder.

Så nog skulle det kunna vara tänkbart att Picasso, har tagit någon sorts drog, för att framkalla dessa färger och former. Yellow submarine och Lucy in the sky with diamonds, lär vara ett verk efter att LSD påverkan. Lyssna på texterna i låtarna, de är helt galna.






Under den tiden Beatles gjorde sina allra bästa låtar var under LSD påverkan, sägs det. Tro nu för allt i världen inte att jag tycker att det är okej med droger, absolut inte.

Bara det att jag kom ihåg det jag läste för längesen, att just LSD kan nå platser i hjärnan som inte annars används.

Ha en bra dag alla glada och även ni som hänger läpp

4 kommentarer:

Kathrin sa...

LSD är en farlig drog. Om man tagit LSD och ändrar sinnesstämning kan man bli galen. Det stämmer nog att dom bästa verken har skapats under ett LSD rus. Hua mig vilken drog. Glad att jag inte varit i närheten av den. Storverk har man ju lyckas göra utan droger. Tänker på barnen och barnbarnen. Barnbarna har man kanske inte gjort men utan storveken innan så hade ju inte dom blivit till, hahahaha.

Vi har haft en underbar tid i Norge. Hade egentligen inte någon större lust att åka hem. Men jag fick en extra dag där. Det var meningen att vi skulle åkt hem i söndags men jag lyckades skjuta på det till tisdagen.

Hoppas allt är bra med er.

Kramizar

Gerd ♥ sa...

Jag visste att många konstverk kommit till under drogernas berusning. Vi har pratat ofta om detta.
Det är ju inte klokt, men så funkar hjärnan.
Även djur äter "berusning" om dom kommer åt det.

Skickar lite solstrålar till er idag, kram!

Alex sa...

Kathrin, jag har tagit LSD ett 4-5 gånger och det är ingenting som har gjort mig galen. Jag är i 30-årsåldern och jobbar på ett framgångsrikt företag, och har både villa, fru och barn. Gräs röker jag också varje helg ungefär, gjort sedan jag var 23 utan komplikationer.

Kom ihåg att man kan bli jävligt galen på alkohol också, kolla hur mycket onödigt och substanslöst tjafs som leder till bråk varje helg vid stängningsdags. Alkohol om något blir man galen av, en låg dos av LSD är i stort sett bara helande för psyket. Klart att det finns risker, men vet man vad man gör så är det ingen fara :-) Trevlig helg.

Anonym sa...

Kathrin, LSD och annan psykedelia ska självklart behandlas med respekt, men att man riskerar att bli spritt språngande galen är en av många myter spridda av ibland närmast religiöst fanatiska "nollvisionärer". I och med att det nu för tiden finns större möjligheter att forska i ämnet (inte i "öppensinnade" Sverige, förstås), så har en hel del gamla påståenden förkastats. I den respekterade tidningen Science publicerades det exempelvis forskningsresultat som visade hur en del psykedelia har en positiv verkan på hjärnan och bland annat uppmuntrar bildandet av neuroner. Ungefär precis tvärt om mot alkoholens effekt, med andra ord.